Iftar sendiri…

23 09 2008

Salam 23 Ramadhan.

Hari ini masuk hari ke-5 zaujahku diuji dengan ‘chicken pox’. Berat mata memandang. Sayu hati menderam. Tubuhnya lemah sehinggakan nak melayan karenah anak sulung kami Raudhatul Marsha pun tak terdaya. Bintik-bintik merah yang menjalar ke seluruh tubuh yang lemah itu terasa pedih bila bergesel dengan pakaiannya. Apatah lagi bila anak kecil yang belum faham bahasa itu mendakap keras tubuh si ummi untuk bermanja, terpaksa ditepis-tepis, “Sori kakak… Ummi nak sangat peluk dan cium kakak. Tapi Ummi sakit. Nanti bila dah sihat, Ummi dukung ok”. Anak comel permata hati kami ini seolah mengerti derita Ummi. Sambil mulut dimuncungkan (tanda minta susu botol), Marsha si permata hati berhenti dari cuba memeluk Umminya.

Hari ni juga merupakan hari ke-2 aku membujang seorang diri di rumah sewa kami di Kerayong, Bera. Zaujah dan anak dah dihantar ke rumah mertua supaya ada yang boleh mengurus mereka berdua. Kalau tinggal di Kerayong ni susah sedikit. Aku kena keluar bekerja cari nafkah dan terpaksa tinggalkan mereka di rumah dalam keadaan hati yang kurang selesa. Isteri yang sakit + anak 1 setengah tahun yang sedang aktif = huru-hara rumah. Maka, terpaksalah bonda mertua jadi tempat mengadu. Nak dihantar ke rumah Ummi aku, bimbang zaujah rasa janggal dan tidak selesa kerana sepupu lelaki aku juga ada di sana. Kurang selesa pula kalau nak membuka hijab di sana. Kesian zaujahku…

Hari ini apalah agaknya santapan berbukaku? Nasi malam tadi masih banyak berbaki. NASI GORENG! Ya, memang agak lama tekak ini tidak merasa nasi goreng. Usai kerja nanti singgah ke kedai membeli telur dulu. Aduhai sengsaranya berjauhan dengan zaujah…

Advertisements

Actions

Information

3 responses

23 09 2008
Salman

salam,

SENSORED bagi orang yg tgh berposa….

23 09 2008
KJ

wah bro, ini macam masak kat kedai jek????
memang pandai laa bro masak, sebijik cam kat kedai….

24 09 2008
ikhwanmuda

masak kat internet je (cut & paste) sheikh…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s




%d bloggers like this: